User experience w praktyce

doświadczenie użytkownika

Jest to termin bardzo często używany w kontekście projektowania stron internetowych, dosłownie tłumaczy się user experience jako wszelkie „doświadczenia użytkownika”, jakie ten posiada przy okazji kontaktu z daną stroną. Termin ten równie często jest zestawiany z „użytecznością”, chociaż można powiedzieć, że samo user experience jest czymś wykraczającym poza samą użyteczność. To wszystkie wrażenia, jakie użytkownik posiada w kontakcie ze stroną, gdzie oceniana jest jej funkcjonalność, poprowadzenie nawigacji, szybkość obsługi czy szata graficzna. Liczne zabiegi w projektowaniu strony mogą więc sprawić, że w praktyce zaangażowanie na stronie będzie bardzo wysokie, ale i analogicznie- błędy w projektowaniu mogą sprawić, że użytkownicy po wejściu na stronę niemalże od razu będą ją opuszczać generując wysokie statystyki współczynnika odrzuceń. Jak projektować, aby faktycznie uzyskać pożądane efekty?

Skąd dowiedzieć się, jak projektować?

Wielu projektantów zdobywa wiedzę w praktyce, ale też znajomość trendów i zagadnień z zakresu user experience pozwala na poznanie pewnych schematów projektowych i rozwiązań, które po prostu sprawdzają się w praktyce i które są dla użytkowników przyjazne. Są więc utarte schematy projektowania menu „hamburgerowego” czy też opartego o pozycje rozwijane z górnej belki. A ponieważ takie rozwiązania stosuje się często- użytkownicy są do nich przyzwyczajeni, są one dla nich proste w obsłudze i intuicyjne, a co za tym idzie- mogą mieć jak najbardziej pozytywne doświadczenia związane z obsługą takiego elementu. Nie muszą się zastanawiać, jak działa taki element i oszczędzają tym samym czas. Oczywiście, podczas projektowania strony jest miejsce na kreatywność, jednakże wiedza o tym, co jest przyjazne dla użytkownika i o tym, co dobrze może się sprawdzić w praktyce jest tak naprawdę bezcenna i sprawia, że dobry projektant UX jest cenionym specjalistą.

Skąd można dowiedzieć się, czy strona jest intuicyjna?

Jedną z najprostszych strategii badania tego, czy strona jest dla użytkowników funkcjonalna jest… Zapytanie ich o to. Dlatego też badania użyteczności konkretnych serwisów czy portali nie należą do rzadkości. Warto zebrać grupę kilku- kilkunastu osób i przygotować dla nich konkretne zadania, które będą mieli zrealizować na stronie. Może to być dotarcie do konkretnych informacji, zakup produktu, rejestracja na stronie i innego, tego typu standardowe operacje, do których za pewne strona została stworzona. Obserwując szybkość i łatwość, z jaką użytkownicy wykonują określone zadania można ocenić, czy projekt sprawdza się w praktyce. Oczywiście, bardzo ważne jest też uzyskanie informacji na temat ogólnych wrażeń związanych ze stroną, bo to jest właśnie istotną user experience. A więc wrażenia związane z szatą graficzną, układem elementów, warstwą tekstową, organizacją treści, ścieżką zakupową czy projektem menu użytkownika zalogowanego. W toku badania zawsze pojawiają się pewne ciekawe informacje oraz wskazówki, co do tego, co można poprawić lub udoskonalić, aby te doświadczenia związane z użytkowaniem strony mogły być jeszcze lepsze. W efekcie, mamy szansę stworzyć wysokiej jakości stronę, która będzie generowała dla nas naprawdę sensowne zyski. A przecież każdemu właśnie o to chodzi.